Du er her » Unika » Cases » Iværksætter

Fra iværksætterdrømme til virkelighed

I uge 46 2017 afholdes Global Entrepaneur Week (GEW) i Danmark, hvor organisationer og virksomheder samarbejder om at fremme og udvikle iværksætterlysten i Danmark og inspirere etablerede virksomheder til vækst.

 

I den anledning har vi taget en snak med to af vores kunder, iværksætterne Jonas Lind-Bendixen fra Sitpack og Jens Raecke fra Vertiplants.

 

Et iværksætter-indfald kan opstå når som helst. Jonas stod i kø med sine venner på Roskilde festival i 2010, da han fik ideen til en nem transportabel stol, der ikke var større end den dåseøl, han stod med i hånden. Campings stolene, de havde med på festivalen, var bøvlede at bære rundt på, og de kom sjældent med tilbage fra festivalen. Men mange andre havde samme behov: Produktet, der kom til at hedde Sitpack, blev crowdfunded af over 2700 personer. Oprindeligt var ideen at skabe et produkt til festival-gængerne, men behovet viste sig at være meget større, da produktet både appellerer til friluftsmennesker, turister, rejsende og andre med en on-the-go livsstil.

 

Jens Raecke, manden bag produktet Vertiplants, havde, som han selv siger det, ikke de helt store iværksætter-ideer fra start. Han ville bare gerne pynte sin væg med planter derhjemme, men de løsninger der fandtes på markedet, kunne ikke dække hans behov. Efter at have opsøgt produktionsmuligheder for at få lavet en ophængelig planteholder til sit eget hjem, slog det ham, at han måske ikke var den eneste, der kunne være interesseret i produktet. Som han selv formulerer det: ”Hvis du vil producere til dig selv, så kunne det være, andre også kunne lide det”.

 

Forbrugernes begejstring for Vertiplants har efterfølgende været meget tydelig, da der er blevet delt billeder fra private hjem på blogs og på Instagram, hvor en stor del af målgruppen viser deres stilfulde boligindretning. Grunden til de mange delte billeder på de sociale medier gætter Jens på, skyldes blandt andet at, Vertiplants kræver en vis involvering fra kundens side. Brugskunsten er nemlig designet med henblik på at inspirere kunden til at være kreativ med planter, eller hvad der ellers kan fyldes i en Vertiplants.

 

Når iværksætterne ser tilbage, har det umiddelbart ikke lagt lige for at vælge denne karrierevej. Som Jens siger, er ”det først noget man overvejer seriøst, når man har et produkt at iværksætte”. Også for Jonas var det entusiasmen for produktet, der skabte lysten til at sætte det i produktion. Men derfra tog det også fart for ham, og på Copenhagen School of Entrepaneurship lærte Jonas, hvordan lyst bliver til handling. Derfor understreger begge også, at selvom man hverken har tidligere erfaring eller læst til ingeniør eller designer, kan drømmen stadig føres ud i livet, men det kræver et stort engagement.

 

Jens startede Vertiplants som en side-beskæftigelse. Efterhånden som det voksede, ville han også selv vokse med opgaven. Nu har han valgt at beskæftige sig med Vertiplants på fuld tid. Dette giver ham mere tid og flere ressourcer, der blandt andet anvendes til udvikling af Vertiplants nyeste produkter. Også Jonas er fuldtidsbeskæftiget med Sitpack, og har været det siden 2014.

 

En stor overraskelse var det også for iværksætterne, da de så hvor i verden, de fik størst respons. Vertiplants er blevet meget populært i Norge, hvor det blandt andet blev set i bolig-prorammet ”Norges Vakreste Hjem”, men interessen for Vertiplants og Sitpack kommer også helt fra Asien, hvor de især i Japan er vilde med det danske design. Desuden kom det bag på Jens, at hans produkt også ville være særligt attraktivt, fordi dyre boligpriser betyder dyr gulvplads, men hans produkt kan bringe plads til stueplanter på anden vis.

Iværksættere er selvstændige, men det kræver også stor selvtillid og tro på produktet. Jens fortæller, at dette er essentielt, da man kommer ud på markedet med et nyt færdigt produkt, men er uvidende om responsen. Når først man står klar til en messe med produkt, logo, brochure, brugervejledning og emballage, så er det utroligt spændende, hvordan publikum vil tage imod produktet. Før lanceringen har man jo kun har fået feedback fra egne venner og familie. Vertiplants havde en sjov oplevelse på interiør- og designmessen ”Formland” i Herning, da ekspedienterne fra interiør-butikker hvinede af begejstring, da de så produktet.

 

Jonas valgte Kickstarter, verdens største crowdfunding-portal, til at finansiere lanceringen af Sitpack. Allerede fra start var der derfor stor opbakning til produktet, før det rent fysisk kom på markedet. Gennem en overbevisende præsentationsvideo, fik Sitpack en million danske kroner til igangsætning af produktionen.

Når vi spørger iværksætterne, hvilke udfordringer de har stødt på i deres rejse hertil, samt hvilke erfaringer de har gjort sig, er svarene de samme: Først og fremmest tager det tid og tålmodighed. Begge virksomheder tog fart fra 2012, men iværksætterne var ikke forberedte på hvor lang tid det ville tage at få det endelige produkt på markedet. Derudover fortæller Jonas, at Sitpacks første lancering ikke var brugervenligt nok, da 6 brugere ud af 10 ikke kunne betjene produktet korrekt. Et år efter var Sitpack opdateret og klar til markedet med den nye version.

Både Vertiplants og Sitpack har oplevet, at andre firmaer har solgt efterligninger af deres produkter, men i dårligere kvalitet, der lokker kunderne i den forkerte retning. Balancen mellem at skabe interesse for sit produkt og alligevel holde kortene tæt ind til kroppen, indtil den dag man er helt klar til lanceringen, er en udfordring som mange designvirksomheder står overfor.

Men man kan heller ikke gøre alt selv. Efter ideudvikling, de første skitser og modeller kan det være nødvendigt at søge råd og vejledning om eksempelvis materialevalg og fremstillingsmetode. I denne del af fasen er det en fordel at have samarbejdspartnere, der forstår de problemstillinger, man som iværksætter står overfor. Samarbejdspartnere, der ligger i umiddelbar nærhed af en selv, er ligeledes af stor betydning, så man nemt og hyppigt kan have sparring på opgaven og sikre fremdrift i processen.

bo-1

Bo Johansen

Direktør og Værkstedschef Plastafdeling   BRUG FOR FLERE OPLYSNINGER? Mobil : +45 40 57 27 17 Mail : bjohansen@unika.dk